Nietzsche
(1844-1900) on yksi kuuluisimpia ja kiistellyimpiä filosofeja. Hän tarjoaa lukijoille
monenlaisia, räiskyviä mielipiteitä, jotka eivät kuitenkaan anna suoria
vastauksia, vaan pistävät lukijan ajattelemaan. Hänen kirjoituksensa tarjoavat
myös monenlaisia lähtökohtia erilaisiin ajatteluihin. Erän hänen kuuluisimpia
lausahduksiaan on ”Jumala on kuollut”. Nietzsche käyttää käsitettä ”yli-ihminen”,
joka on eräänlainen tavoiteltava ihannekuva.
Nietzsche kritisoi länsimaista, eritoten kristillistä moraalia. Usein hänet
katsotaan nihilismin eli täydellisen moraalin ja arvojen kyseenalaistamisen,
edustajaksi. Hänen kirjoituksistaan voi löytää rakentavan moraalikäsityksen,
joka pyrkii eroon perinteisestä moraaliajattelusta
Nietzsche
esittää useita ristiriitaisia näkemyksiä, joiden kautta hän pyrkii elävään,
muuntuvaan ja näkökulmalliseen totuuteen. Toisin sanoen, hän halusi pois
yleistyksestä ja abstraktiosta, eli elämän muumioimisesta. Hänen mukaansa hyvä
ja paha ovat sitoutuneet ihmisen subjektiiviseen näkökulmaan. Ihminen siis arvottaa
asioita oman näkökulmansa mukaisesti, mistä johtuen kukaan ei voi arvottaa
objektiivisesti sitä, mikä on hyvää ja/tai pahaa. Nietzschen mukaan hyvä ja
paha ovat tietyssä määrin naamioita, jotka kätkevät sisäänsä pyyteellisiä
pyrkimyksiä valtamuodostelmia.
Esimerkiksi,
jos joku korkea-arvoinen ja auktoriteettinen henkilö ei pidä jostain asiasta,
hän voi sanoa sen olevan pahasta, jotta asia korjaantuisi.
Nietzsche
kyseenalaistaa perinteisen ajatukset, jonka mukaan hyvä edistää elämää ja paha
puolestaan tuhoaa sen. Hänen mukaansa ”Sota ja rohkeus ovat tehneet enemmän
suurta kuin lähimmäisen rakkaus, kärsimys enemmän kuin mukavuudenhaluinen elämä”.
Samalla hän myös kritisoi ajatusta heikomman auttamisesta ja myötäelämisestä.
Myötäkärsiminen on hänen mielestään pakoa itsestään. Näitä näkemyksiä ollaan usein
pidetty liian romanttisina ja taiteellisesti kuorrutettuina. Asioista tulee
helposti teksteissä lennokkaan iloisia ja myös abstrakteja.
Moraaliset
käsitteet ovat tunteiden merkkikieltä, ainakin Nietzschen mukaan. Hän katsoo,
että alkujaan hyvänä on pidetty tunnevoimaista ja ulospäin suuntautunutta elämäntapaa.
Juutalais-kristittyjen ja Sokrateen opetusten myötä alkoi muodostua ajatus
moraalista tahdon ja ruumiillisuuden tukahduttamisena, jolle ominaista oli myös
syyllistävä omantunnon ääni. Ihminen tekee itsestään heikon ja suhtautuu
kielteisesti tunnevoimaisiin ihmisiin. Nietzsche kutsui tätä kaunan ja koston
hengen moraaliksi.
Schopenhauerin
filosofia ilmentää Nietzschen mukaan elämänkielteisyyttä. Tätä vastaan hän
esittää affirmatiivisen, eli elämää myöntävän moraalikäsityksen. Tämä pitää
sisällään näkemyksiä vastakohtien ykseydestä. Tämän mukaan siis hyvä ja paha
sekä vakavuus ja nauru ovat samanarvoisia. Nietzschen mukaan myöntävä kuva
elämästä vastaa luonnolle ominaista tapahtumien muotoa, jota kutsutaan
dionyysiseksi tilaksi, jossa vallitsee erottamaton yhteys luomisen ja tuhoamisen
välillä.
- Pinja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti