Seurausetiikka
on normatiivisen etiikan osa-alue, jossa teon hyvyys tai pahuus määräytyy sen
positiivisten tai negatiivisten seurausten perusteella. Esimerkiksi kukkien
tuominen tyttöystävälle on hyvä teko, sillä tyttöystävä tulee iloiseksi, eli
teko on hyvä. Toisaalta taas koiranpennun potkaiseminen on väärin ja pahasti
tehty, sillä potkusta ei seuraa koiralle tai potkaisijalle mitään hyvää.
Utilitarismi
on seurausetiikan yleisin suuntaus, jossa teosta seuranneen hyödyn määrän
ajatellaan määrittävän teon hyvyyden. Hyöty voi olla esimerkiksi taloudellista
hyvää tai mielihyvää. Utilitarismin perustajina pidetään yleisesti John Stuart
Milliä (1806 – 1873) ja Jeremy Benthamia (1748–1832). Utilitarismiin tosin
liittyy ongelma saadun hyödyn eli utiliteetin mittaamisesta. Jos henkilö Y varastaa
henkilöltä X jotakin ja tulee tästä hyvin onnelliseksi, onko hänen mielihyvänsä
merkittävämpi seikka kuin X:n mielipaha eli onko teko loppujen lopuksi hyvä vai
paha? Kahden henkilön välisessä kiistassa utilitaristinen ajatus on hankala,
mutta suuremmassa mittakaavassa se tuntuu selkeältä ja demokraattiselta
toimintatavalta. Jos enemmistö on sitä mieltä, että tupakointi tulee kieltää
kokonaan, suurempi utiliteetti tulee tupakoinnin kieltämisestä kuin sen sallimisesta.
Ajatusta on tosin helppo käyttää myös suoranaiseen vähemmistöjen sortamiseen,
kunhan enemmistö hyötyy siitä.
Utilitarismin
heikkous on myös se, että tekojen seurauksia ei oikein voi ennustaa etukäteen.
Tästä johtuen tuntuu olevan tuurista kiinni, toimiiko ihminen hyvin vai pahasti
eikä kukaan voi tehdä pitävää päätöstä toimia hyvin joka tilanteessa.
Esimerkiksi jos henkilö X antaa kadunkulmassa esiintyvälle katusoittajalle
rahaa, voi soittaja toimittaa rahan iltaan mennessä joko terrori-iskua valmistelevalle
päämiehelleen tai köyhyyskierteessä kamppailevalle serkulleen. Näin ollen rahan
antamisesta voi seurata joko hyvää tai pahaa. Mietityttää myös, voiko tekoa
todella pitää aidosti hyvänä tai pahana, jos sen on tehnyt tiedostamatta
seurauksia.
Hedonismi
on toinen seurausetiikan muoto, jonka juuret löytyvät antiikin Kreikasta. Sen
mukaan teon hyvyys määräytyy sen mukaan, paljonko mielihyvää se tuottaa.
Epikurolaiset olivat tunnetuin hedonistinen koulukunta. Heidän mukaansa
maltillisten nautintojen tavoittelu toi ihmiselle mielenrauhan ja näin ollen
poisti kärsimyksen. Epikurolaisen ajattelun mukaan tätä mielenrauhaa ei siis
saavutettu ylenpalttisella syömisellä ja juomisella, vaan esimerkiksi ystävien
kanssa keskustelemalla ja kohtuulliset ruumiilliset nautinnot. Tosin
kohtuullisuus ei tunnu riittävän, vaan hedonismin on helppo kuvitella äityvän
suoranaiseksi mässäilyksi ja sängyn pohjalla lorvimiseksi, koska etenkin
lukiolaisen mielestä työnteko on ikävää ja vastenmielistä eikä varmasti tuota
mielihyvää.
Utilitarismin
avulla on mahdollista toimia lähes kuinka vain haluaa, kunhan pystyy
perustelemaan seurauksien hyödyn. On paljon tilanteesta kiinni, onko vaikkapa
rahan antaminen sitä pyytävälle hyvä vai paha teko. Siinä missä utilitarismi
ontuu arvaamattomuutensa ja monista muuttujista riippuvaisuutensa vuoksi,
hedonismin heikkoutena onkin juuri nautinnon liiallinen tavoittelu joka johtaa
helposti vain laiskuuteen, koska ”se on mukavaa eli hyvää”.
Seurausetiikka
viittaa tilanteen tullen kintaalla ihmisten ajatteluun syvästi juurtuneille
perushyveille, kuten rehellisyydelle. Näin tapahtuu esimerkiksi tilanteessa,
jossa parisuhteen toinen osapuoli on tullut pettäneeksi kumppaniaan. Jos
pettäjä tunnustaa syrjähyppynsä, petetty ei varmasti ole tyytyväinen ja
pahimmassa tapauksessa pariskunta eroaa. Jos taas pettäjä ei sano asiasta
halaistua sanaa (eikä muullakaan tavalla jää teostaan kiinni), suhde voi jatkua
onnellisena. Seurauseettisesti ajateltuna valehtelu lienee tässä tilanteessa
parempi, sillä siitä seuraa vähemmän pahaa kuin rehellisyydestä.
Teoriassa
seurausetiikka on fiksu ja helposti ymmärrettävä normatiivisen etiikan
ajattelutapa, mutta sen soveltaminen käytäntöön ei ole välttämättä aina
lainkaan yksinkertaista. Jos maailma olisi mustavalkoinen ja ihmiset voitaisiin
jaotella ”hyviksiin”, joiden hyöty olisi suurenmoista ja tavoiteltavaa ja
”pahiksiin”, joiden hyvänolontunne sotisi perustavanlaatuisesti koko
universumia vastaan, voisi seurausetiikkaa pitää pätevänä perusteluna
moraalisille teoille.
Maija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti