perjantai 16. syyskuuta 2011

Tostai 15.9

Hmm, no mitä sanoisi... Unohdin kirjoittaa tämän eilen koska tein hissan tutkielmaa, ja mä unohdan suurimman osan tapahtumista päivästä, mutta yritetään.

Tunnilla alettiin pohjustaa väittelyn aiheita ja siinä ryhmässä minkä jäsenenä mä olin puhuttiin siitä että pitäisikö lukiolaisten poissaoloja kontrolloida vai ei. Kaikki oli aika samaa mieltä siitä, että lukiooppiminen olisi mielekkäämpää jos se olisi kokonaan vapaahehtoista(tosin, siit voi keskustella että onko se todella vapaaehtoista kun muut vaihto ehdot on mennä ammattikouluun tai jäädä työttömäksi, olettaen ettei vanhemmat järkkää töitä) ja kukaan ei keksinyt oikein hyviä perusteluja siihen että miksi niitä pitäis kontrolloida. Jälkeen päin tuli mieleen, että jos niitä ei kontrolloitaisi yhtään, se saattaisi johtaa siihen että on suurempi määrä kouluttamattomia laiskoja ihmisiä, mikä taas olisi yhteiskunnalle kalliimpi. Toisaalta, se että ammattikoulussa ei vahdita oppilaita ei näyttäisi vaikuttavan paljon sekään, joten miksi se vaikuttaisi lukiossakaan? Toisaalta, ammattikoulu on tullu hyvin suosituksi lukioon verrattuna viime vuosina, joten on mahdollista että huonot vaikutukset näkee muutaman vuoden jälkeen. Parhain vaihtoehto olisi varmaan se, että peruskoulua pidennettäisiin ja siellä käytäisiin ainakin osa lukion pakollisista ja ammattikoulun teoreettisista aiheista.

Kuitenki siis, me pidettiin ekana se "väittely" mutta koska kukaan meistä ei ollut sitä oikein vastaan, me pidettiin lähinnä sellanen "rakentava keskustelu". Se meni ainakin mun mielestä ihan hyvin vaikka ei tullu sanottua kaikkea mitä tulin aikasemmin keskusteltua, tosin, eihän kaikkea tarvi sanoa.

Pahoittelut huonosta suomenkielestä, mä oon tottunut kirjoittamaan englanniksi joten se sana järjestys vähän juuttuu päälle =P

1 kommentti: