Elämänfilosofia on filosofiaa, joka keskittyy kysymykseen
”miten pitäisi elää?”. Elämänfilosofia painottaa filosofian teoreettisen puolen
sijaan tekemistä ja henkistä toimintaa. Elämänfilosofia on usein hyvin
henkilökohtaista ja subjektiivista. Elämänfilosofiaan kuuluu keskeisenä ajatus,
että ajattelu on elettävä itse käytännössä todeksi.
Kierkegaard
Kierkegaard syntyi seitsenlapsisen perheen nuorimpana. Hän
suoritti teologian kandidaatin tutkinnon vuonna 1840 ja väitteli teologian
maisteriksi vuonna 1841. Valtaosa Kierkegaardin tuotannosta keskittyy pohtimaan
yksilön suhdetta kristinuskoon ja Jumalaan. Kierkegaard hyökkäsi erityisesti
silloista hegeliläisyyttä ja Tanskan valtiokirkkoa vastaan.
Kierkegaard
oli uskon filosofi. Hänestä objektiiviset, tieteellisesti todistetut totuudet
olivat tyhjiä ja vailla sisältöä. Järjelliset selitykset ovat latteita ja
mitäänsanomattomia, eivätkä tee oikeutta vapaalle ja riippumattomalle
ihmiselle, joka on valmis asettamaan kaiken vaakalaudalle vakuutenaan vain
hänen oma uskonsa. Edes uskonnosta ei ole mitään iloa, jos se pyritään
todistamaan oikeaksi järjellisesti ja loogisesti, eikä siihen vain uskota
sokeasti. Kierkegaard katsoi, että ihmisen syvin haaste on olla kokonaan ja aidosti ainutkertainen minä.
Kristinusko
on ainoa ja oikea totuus. Kierkegaard pitää kristinuskoa suurimpana
mahdollisena paradoksina, joka on mahdollista omaksua vain uskon hypyllä.
Kristillistä kirkkoa hän arvosteli sen orjuuttavuudesta, ja kannustikin ihmisiä
löytämään ”oman uskonsa”. Raamatun
Abraham oli Kierkegaardille suuri sankarihahmo, sillä hän oli valmis uhraamaan
oman poikansa järjettömästi, ilman mitään epäilyjä, ainoastaan uskoonsa
tukeutuen.
Kierkegaard jakoi ihmisen elämän kolmeen eri tasoon.
Ensimmäinen ja alin oli esteettinen elämä, jossa ihminen toimii ainoastaan
mielihalujensa ja aistiensa mukaan ilman moraalisia velvoitteita. Toisena
tasona oli moraalinen elämä. Siinä ihmisen elämään vaikuttavat
rajoittamattomien mielihalujen lisäksi myös moraaliset sidokset, kuten
velvollisuudet ystäviä ja perheitä kohtaan Lopulta päästään kolmannelle ja
Kierkegaardin mielestä lopulliselle ja korkeimmalle tasolle. Tässä
uskonnollisessa elämässä ihminen heittä kaikki moraaliset sidoksensa pois
harteiltaan ja turvaa normien tai järkensä sijaan pelkkään uskoon. Päätösten on
oltava omia, eivätkä mitkään yhteiskunnalliset tai sosiaaliset odotukset saa
haitata.
Schopenhauer
Arthur Schopenhauer oli
saksalainen filosofi. Hän oli eräs 1800-luvun merkittävimpiä filosofeja.
Schopenhauer on tunnettu pessimistinä; elämä sinänsä oli hänen mielestään
julmaa ja tarkoituksetonta. Schopenhauerin filosofialle olennainen käsite on
persoonaton ”elämisen tahto”, jonka ilmenemismuoto kaikki elämä on, ja jota on
mahdotonta tyydyttää.
Schopenhauer syntyi keskiluokkaiseen perheeseen vuonna 1788.
Kummatkin vanhemmista olivat varakkaasta kauppiassuvusta. Schopenhauerin isä
vastusti kaikenlaista nationalismia ja ihaili englantilaista elämäntapaa.
Pyrkiessään ratkaisemaan elämän ongelmat, Schopenhauer piti
filosofiaa ja logiikkaa toisarvoisina – tai tehottomimpina – kuin taidetta,
tietynlaista hyväntahtoisuutta ja tietynlaista uskonnollista harjoitusta.
Schopenhauer katsoi, että filosofinen ja looginen ajattelu eivät voineet sen
enempää koskettaa kuin ohittaakaan halun eli Tahdon luonnetta. Teoksessaan
Maailma tahtona ja mielteenä Schopenhauer esitti, että aineellisessa
todellisuudessa eläessään ihmiset elävät halun piirissä, ja siksi he ovat tämän
halun ikuisesti
piinaamia.
Elämänfilosofisia kysymyksiä:
Onko mahdollista tietää mitään?
Mitä tarkoittaa
käsite totuus?
Tarvitseeko uskonkappaleen olla tosi ja varma? Pitääkö se
tietää varmaksi, vai riittääkö uskominen?
Olemassaolon osatekijät: fyysinen, henkinen, sosiaalinen,
emotionaalinen, hengellinen ja taloudellinen
Vastuuntunto ja huolehtiminen
Sosiaalinen asema
Arvot
Ihmiskäsitys
Elämän tarkoitus
Elämäkäsitys
Ihmisyyden olemus
Eve.L
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti