tiistai 7. toukokuuta 2013

Tiedon käsite, ryhmä 1

Mitä itse tarkoitatte tiedolla ja kuvatkaa se lyhyesti. Mikä on kirjan määritelmä?

Tieto on todistettua ja käsitettyä asiaa, kirjan mukaan tieto on tosi,  hyvin perusteltu käsitys.

Miten tieto eroaa muista läheisistä sanoista (informaatio, data, taito) ?

Informaatio on jaettua tietoa, kirja mukaan informaatio on tulkitsematon merkkijono.

Data on tallennettua tietoa, internetin mukaan se on esitys, jolla ei itsessään ole merkitystä. Kun dataa käsitellään ja sille annetaan merkitys, siitä voi syntyä informaatiota ja lopulta tietoa.

Taito on jonkun asian osaamista, internetin mukaan se on kyky jonkin asian tekemiseen ja erityisesti sen tekemiseen hyvin. Luontaisista kyvyistä eroten taito edellyttää opettelua. Esimerkkejä ovat pyörällä ajamisen taito, päässälaskutaito, leipomistaito ja lukutaito.

Millainen on tiedon klassinen määritelmä, mitä osatekijöitä siinä on?

Klassinen tiedon määritelmä: esitetään kolme ehtoa, jotka väitelauseen on täytettävä, jotta sitä voisi pitää tietona. Nämä kolme ehtoa ovat totuusehto, perusteluehto ja käsitysehto.

Esimerkkejä ylemmistä: lottorivi, lottorivin manipulointi, papukaijan tietämys, Jumala

Mikä on tiedon suhde totuuteen?

Tiedon suhde totuuteen: totuus on tiedon tärkein edellytys ja yleensä sanotaankin, että tieto on jotakin totta.

Miten tiedon totuutta on mahdollista arvioida?

Kyseenalaistamalla tiedon perustelut ja lähteet.

Sovellustehtävä:
Miten klassinen tiedon määritelmä sopii seuraavaan tilanteeseen:

Henkilö uskoo, että linja-auto numero 15, johon hän nousee Keskustorilta, kulkee Tampereen normaalikoulun ohi. Perustelunaan hänellä on Tampereen kaupungin liikennelaitoksen aikataulukirja ja oma kokemus. Normaalisti tällainen perustelu on riittävä. Jos uskomus on tosi eli jos bussi kulkee normaalikoulun ohi, voidaan sanoa henkilön tietävän, että bussilla no.15 pääsee normaalikoululle.

Oletetaan kuitenkin, että bussien reitit ovat juuri muuttuneet niin, ettei 15 enää kuljekaan entistä reittiä normaalikoulun ohi, eikä esimerkkihenkilö tiedä tätä. Oletetaan, ettei hänellä ole mitään hyviä perusteluja uskoa reitin muuttuneen. Muutoksesta ei ehkä ole tiedotettu riittävästi. Oletetaan vielä, että bussin kuljettaja ajaa tottumuksesta vanhaa reittiä normaalikoulun ohi eikä noudatakaan uutta reittiä. Henkilön uskomus, että linja-auto ajaa Normaalikoulun ohi, on tosi ja hyvin perusteltu, mutta olisi outoa pitää sitä tietona. Miksi?
 
Sovellustehtävän vastaukset:
 
Sattumaa. Valheellista tietoa, mutta muiden virheiden takia kävikin näin. Aikataulukirja perusteluna vanhaa tietoa.

Elina, Jaakko, Kaarlo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti